fredag den 1. februar 2019

Bananer

Kender i det når man har læst noget for noget tid siden, og pludselig dukker tanken bare random op i hovedet på én?

Jeg var på nettet noget tid tilbage. (Jeg ved det godt. Dårlig idé). Der læste jeg, at bananer er ikke meget DNA mæssigt forskellige fra mennesker. '

Jeg var ikke kildekritisk dengang, men nu hvor tanken bød sig igen, tænkte jeg, jeg ville undersøge sagen.

Jeg fandt frem til en PDF kaldet "Banan VS Menneske", som er et uddrag af bogen "Big Bang til naturfag". I denne PDF beskrives hvordan det ofte bliver sagt at vi har 50% fælles DNA med bananer, men det præcise tal kan variere ud fra hvad man vælger at inkludere i sin undersøgelse.

Lad dog venligst vær med at prøve at skabe ægte bananer i pyjamas, da vi skal ned i meget små kommatal til forskel, før prokration er muligt.

Jeg har vedlagt et link til hvis man skulle være interesseret i at læse mere om bananers DNA sammenlignet med menneskers. Jeg har også lagt et andet link, hvis man vil vide noget om menneskers DNA sammenlignet med andre dyrs.

http://www.bigbangnaturfag.dk/docs/materiale/idekatalog/fra_bbnf/BananVSMenneske.pdf
https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvor-mange-gener-har-mennesker-til-faelles-med-traeer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar